Jag virkar alltid när jag tittar på tv! Det är omöjligt att sitta still i soffan utan att ha något pyssel i händerna. När jag inte har något pågående virkprojekt av större karaktär virkar jag blommor. Det går snabbt att virka blommor och man kan samtidigt följa med i handlingen i filmen…

Blommorna använder jag sedan till att dekorera paket och presenter.  Detta mönster är enkelt att virka. Det finns mer avancerade blommönster för den som vill, men den här varianten tycker jag är söt! Om man vill kan man sy eller virka ihop alla blommor till en filt eller sjal.

Så här virkar jag: 5 luftmaskor. Bind ihop till en ring med en smygmaska.

Varv 1: Virka 10 fasta maskor runt ringen. Avsluta varvet med en smygmaska.

Varv 2:  Virka en fast maska. Virka sedan 6 stolpar i nästa maska. Fortsätt varvet ut. Då får du 5 blomblad. Avsluta med en smygmaska och fäst tråden.

Jag gav bort små ljuslyktor dekorerade med blommor till snälla dagisfröknar i julklapp.